Att leverera äkta marknadsföring med genuint innehåll. Ja -det är ju lätt att säga och det snuddar till att vara floskler men vad innebär det egentligen? Content Marketing – innehållsmarknadsföring – vad innebär det?
att skapa innehåll
Det är dags att backa tillbaks från de metoder som förespråkade annonsköp i första hand för att istället forkusera på innehåll som på riktigt tar reda på och förmedlar information som de tänkta mottagarna uppskattar. En majoritet av alla internetanvändare föredrar att läsa sådant som de uppfattar håller god kvalitet framför annonser vilket inte så förvånande. Men det tål att sägas igen. Ha alltid i bakhuvudet när du skapar innehåll att snäva in din målgrupp för att rikta dig direkt och ta reda på vad de vill läsa om. Content Marketing – innehållsmarknadsföring för alla är ett begrepp som verkligen gäller. Oavsett verksamhet kan du skapa innehåll som din målgrupp uppskattar.
målgruppsanalys
Som alltid gäller det att i första hand lära känna din målgrupp/målgrupper. Definiera dem och ta reda på vad de vill ha, detta kan du göra genom att fråga runt, ringa, skicka enkäter. Oavsett hur – det viktiga är att du gör istället för att lita på ”magkänsla”. Den är bra ibland för den visar på att du samlat på dig erfarenhet om din målgrupp men bekräfta och förstärk din magkänsla med fakta. Precisera målgrupperna så långt det är möjligt och anpassa innehållet till de olika målgrupperna.

frekvens
Kvalitet före kvantitet. Skickar du ut informationsbrev eller nyhetsbrev så var sparsam och respektfull. Detsamma gäller blogginlägg. Du behöver inte ösa ut inlägg med en massa oviktigt och oengagerat innehåll där du basuerar ut hur bra din vara eller tjänst är. Satsa istället på att lägga ned tid för att ta reda på vilka frågor som kan vara intressanta att besvara. Gör research och förklara eller tipsa dina läsare om saker du tror de kan ha nytta av.
kanalstrategi
Var bör du synas och är det relevant att du finns på twitter, instagram, facebook, snapchat, linkedin? Bör du skicka ut nyhetsbrev? Det är nästan alltid bättre att skala ned antalet olika kanaler och fokusera på att producera riktigt kvalitativt innehåll på de du valt. Du höjer kvaliteten på detta sätt och får lättare att producera relevant innehåll.
syfte
Vad är syftet med ditt innehåll?
Ställ dig alltid denna fråga innan du sätter igång. Vad vill du uppnå med ditt innehåll?
Man vill kanske bygga förtroende och skapa lojalitet. Bygga varumärke. Men hur?
Fundera över vad du själv vill ha? Vill du lära dig mer om något eller undrar över något så googlar du kanske i första hand. Då är en redaktionell text som handlar om ämnet betydligt mer intressant än en annonsbanner som skriker ut budskap om någon säljer det du undrar över. Var frikostig och bjud på information och kunskap. På riktigt. Det brukar uppskattas och i förlängningen belönas.
nyhetsbrev
Vill du att läsaren/besökaren ska signa upp för ett nyhetsbrev?
Nyhetsbrev uppfattas av en del som passé, men där håller jag inte riktigt med. Ja – om man ser på nyhetsbrev på samma sätt som ett massutskick som hamnar oombett i din postlåda. Då är det passé. Men ett e-postutskick idag kan göras så mycket mer raffinerat än så.
Överdriv inte utskicken. Respektera de som avprenumererar. (Ta reda på varför de avprenumererat och använd informationen till att förbättra dina utskick).
Var tydlig. Berätta hur ofta utskicken kommer att ske och vad man kan förvänta sig för typ av innehåll. Är det rabattkoder, inbjudningar, produktnyheter eller något annat som kan väcka intresse för att börja prenumerera? Automatisera utskicken – öppnar inte mottagaren ditt mail så skicka en påminnelse till just den/de mottagarna. Skicka inte samma brev till alla två gånger! Vem gillar att få samma information två gånger?
Producera fallstudier och berätta om olika sucess stories. Bjud på whitepaper. Bjud in till webinarier. Sammanställ statistik och rapporter som du berättar om.
kommunikationsstrategi
Glöm inte det viktigaste av allt!
Här återkommer jag till syftet. Vad vill du uppnå – det ska generera i någon form av lönsamhet för dig. Hur den lönsamheten ser ut är upp till dig, men oavsett hur du svarar här så är det ditt syfte som avgör strategin. Kundens eller besökarens intresse och lojalitet till ditt företag eller din mission.
Vad, var när och hur? Vilka insatser ska du börja med, hur bör de följas upp – ska digitala utskick följas upp med något tryckt material?
Annars blir allt ditt content bara en massa content och inget mer.
Vill du prata mer om Content Marketing – innehållsmarknadsföring för alla, strategier eller hitta just din röda tråd är du välkommen att kontakta mig.
